KATEGORIER
Astronomi
Barn/Ungdom
Biografier
Deckare
Djur/Natur
Filosofi/Religion
Handböcker
Historia
Hobby
Humaniora
Humor
Hälsa
Inredning/Design
Konst
Kulturhistoria
Litteraturhistoria
Litteraturvetenskap
Ljudböcker
Lyrik
Mat/Dryck
Memoarer
Naturvetenskap
Psykologi/Pedagogik
Referensverk
Resor
Samhälle
Serier
Skönlitteratur
Språk
Språkkurser
Trädgård
Vid köp av något annat ur tidn
Vid kör av huvudbok
Övrigt
FILM & MUSIK
DVD-film
Musik
Art nr 94078
Inbunden,
127/68 sidor,
Norstedts
Medlemspris 359 kr

Annie Ernaux - Nobelpristagare i litteratur 2022
Just nu 359 kr. Ord medlemspris 388 kr.   

Av Marie Peterson, författare och kulturjournalist  

Annie Ernaux är en mycket ovanlig författare. Med tanke på hennes ålder är hennes produktion sparsmakad. Inga serier. Inga tegelstensromaner. Hon har full kontroll över det hon vill och ska säga.

Hon har tålamod och lägg gärna betoningen på mod eftersom en författares tålamod sällan handlar om väntan i ett par dagar. Snarare om månader. År.

Mycket av det som ges ut nu bygger på motsatsen, och oavsett hur laddat eller komplicerat det är som författarna vill ha sagt, tycks det inte finnas utrymme för betänketid.

Som om man är rädd för att något väsentligt ska gå förlorat om man inte rappar på. Men just det heta, det plågsamma eller fördärvande klarnar med det tiden erbjuder: lite svalkande likgiltighet. Och det som klarnar låter sig också reduceras. Det behövs inte 50 ord. Det räcker med 20.

Annie Ernaux vet inte bara vad hon ska säga utan också hur och jag tror att den stil som har kommit att förknippas med henne har funnits med från början.

Där, i startgroparna, heter hon Annie Thérèse Blanche Duchesne, föds i september 1940 i en liten stad i Normandie. Hon debuterar 1974 med Les armoires vide där hon i fiktiv form berättar om de formaterande åren i en ung kvinnas liv, inte minst vad gäller sexualiteten och de uttryck den vill ta sig. Och vilka uttryck den bör få.

Men det är inte förrän tio år senare, med La place, som hon tar avstamp. Hon lämnar fiktionen och berättar om sitt förhållande till fadern och om den särskilda erfarenhet det är att växa upp i en fransk landsortsstad.

Hom kombinerar individuella och historiska erfarenheter, så när man sorterar in henne under ”autobiografi” är det bra att minnas att hon är lika mycket sociolog som författare.

När hon berättar om äktenskap och en passionshistoria, en abort och om moderns död, är det intima alltid placerat i en social kontext, hör alltid samman med ett samhälle och alltid med klass. Över hennes ämnesval, det böckerna handlar om, finns ständigt en båge slagen i form av en fråga: hur skadet hon vill säga skrivas?

Så hennes stil är inte en snygg rock hon drar på sig utan en levande process som hon delar med läsaren.

Jag sa i början att Ernaux är en ovanlig författare och hon är det först och främst därför att hon säger precis som det är. Det är en raritet och särskilt nu när mycket av den utgivna prosan är så porös, så lättmanglad och därmed, nästan automatiskt, heltäckande.

Såhär inleder hon Skammen: ”Tidigt på eftermiddagen, en junisöndag, försökte min far döda min mor.”

Hör ni att det är en röst som säger: stå still.

I vår tid där allting flödar och blixtrar, är det en nästan provocerande uppmaning. Var stilla och lyssna.

Originalens titlar: L’événement. Översatt av Maria Björkman/ Passion simple. Översatt av Katja Waldén.

 

Antal recensioner: 0
Snittbetyg: 0