KATEGORIER
Barn/Ungdom
Biografier
Deckare
Djur/Natur
Filosofi/Religion
Handböcker
Historia
Hobby
Humaniora
Humor
Hälsa
Inredning/Design
Konst
Kulturhistoria
Ljudböcker
Lyrik
Mat/Dryck
Memoarer
Naturvetenskap
Psykologi/Pedagogik
Referensverk
Resor
Samhälle
Serier
Skönlitteratur
Språkkurser
Trädgård
Vid köp av något annat ur tidn
Vid kör av huvudbok
Övrigt
FILM & MUSIK
DVD-film
Musik
Art nr 61531
Inbunden,
677 sidor,
Norstedts
Medlemspris 249 kr

Skickligt, spännande & knivigt

Jag bor på landet och när jag då och då beger mig på stadsutflykter är bokhandlarna de första jag besöker. Det är i allmänhet snabbt avklarat eftersom de är mycket få, om de alls existerar. Böcker finns dock att tillgå på andra ställen. Jag kollar järnvägsstationer, COOP och Ica. Det är pocket det är fråga om och om utbudet är en hyfsat trovärdig spegling av vad folk faktiskt efterfrågar så läser de ingenting annat än deckare. Eller polis- och kriminalromaner, thrillers; genren är vid men går ut på samma sak. Ett brott har begåtts och romanen kommer att förklara var och när och hur, samt det mest intressanta varför. Det enorma utbudet av kriminalromaner har alstrat kilometrar av artiklar där läsarnas behov har analyserats. Fram för allt har man försökt överblicka följderna. Blir människor i någon mening avtrubbade av för många brottsutredningar i bokform? Är läsandet att likna vid ett slags missbruk, så att det krävs allt starkare ”kickar” – i det här fallet starkare våldsskildringar– för att läsaren ska bli tillfredsställd?

Jag har studerat genren i snart trettio år och har alltid hävdat att människor inte söker sig till deckare för spänningens skull. Tvärtom är det tryggheten som lockar. Här är romaner som lägger allt tillrätta när världen runt omkring oss är obegriplig. I romanens slut finns inget dunkel och ingen förvirring. Alla frågetecken har dragit till utropstecken. Det var han! Hon! Det var därför!

När Thomas Lynley gjorde entré i den litterära världen för precis 20 romaner sedan, började Elizabeth George bygga upp en hjältefigur som blivit en perfekt representant för den trygghet som förklarar allt. Det är skickligt gjort med hans udda utanförskap – han tillhör den brittiska adeln – hans aldrig sviktande artighet, hans briljanta slutledningsförmåga. Lynley är ingen övermänniska, han assisteras på olika sätt och utan kommissarier Barbara Havers är det möjligt att han skulle ha hamnat för nära en lord Peter Wimsey. Gärna en mordutredning men först en fuga av Bach i D-moll medan han dricker utsökt portvin och funderar över ett poem. Havers fungerar som Lynleys motsats i nästan allt, och har med varje roman fått allt större ansvar och befogenheter. När Ian Druitt, en respekterad och omtyckt diakon, hittas död på den lokala polisstationen i Ludlow, är det Havers som skickas ut från New Scotland Yard till den lilla medeltida staden på landsbygden. Att dö medan man sitter i polisens häkte är ingen bra reklam för polisväsendet, eller är det fråga om ett självmord? Har diakonen tagit livet av sig på grund av anklagelser om pedofili?

Charmiga Ludlow kan nästan tävla med Midsomer i antalet misstänkta och för att komplicera saker och ting (det är ju en kriminalroman) står det snart klart att Ian Druitt kände viktiga personer högt upp i den politiska hierarkin. Havers behöver hjälp, men i stället för Lynley paras hon ihop med Isabelle Ardery. Efter en ovanligt brutal skilsmässa har Ardery utvecklats till en hårding med exakt lika stor fallenhet för cynismer som för stora mängder alkohol. Efter ett snedsteg för många infinner sig äntligen Lynley och utredningen kan ta sin början. Om man tänker sig att en roman har ett nav, kanske till och med en innersta hemlighet, så hittar man den i titelns svävande pronomen. Det straff hon förtjänar. Är det Isabelle? Eller Havers? Hon hyser ju den bestämda uppfattningen om att hon egentligen är en vandrande katastrof, snarare än en kompetent polis.

Originalets titel The Punishment She Deserves. Översatt av Annika H Löfvendahl & Hanna Axén.
Av Marie Peterson

Antal recensioner: 0
Snittbetyg: 0