KATEGORIER
Barn/Ungdom
Biografier
Deckare
Djur/Natur
Filosofi/Religion
Handböcker
Historia
Hobby
Humaniora
Humor
Hälsa
Inredning/Design
Konst
Kulturhistoria
Ljudböcker
Lyrik
Mat/Dryck
Memoarer
Naturvetenskap
Psykologi/Pedagogik
Referensverk
Resor
Samhälle
Serier
Skönlitteratur
Språkkurser
Trädgård
Vid köp av något annat ur tidn
Vid kör av huvudbok
Övrigt
FILM & MUSIK
DVD-film
Musik
Art nr 58867
Inbunden,
300 sidor,
Norstedt
Medlemspris 219 kr

En blixtrande historia

En ilningsutförare. Det är vad thriller betyder. Nu när engelskan utan något som helst motstånd vad jag kan se, plöjer sig in i svenskan, glömmer man snabbt bort vad orden ursprungligen betyder. Alltså vad det är man egentligen säger:

Ikväll ska jag kyla ner mig, alternativt bara lena i soffan.
Som genreetikett har vi inkorporerat thriller sedan länge. Rysare duger ju inte. Vi vet precis vad thriller betyder.
En thriller är en … Det är … Ja vad är en thriller?

En viktig komponent, kanske den viktigaste, i alla slag av spänningslitteratur, är gränsen mellan de goda och de onda. Gränsdragningen bestämmer hela intrigen, vilka metoder som används under kampen. Hur slutresultatet definieras.
I en vanlig kriminalroman är de goda oftast lagens kvinnor och män. Poliser och jurister har en viktig representativ roll och står som garant för det rätta både i moralisk och juridisk mening. De dåliga och hemska, får sitt straff.

I en thriller finns ingen sådan trygghet att luta sig mot. Här är gränsen mellan ont och gott mycket mer diffus. Händer det farliga saker finns varken polis eller advokat i närheten. Läsaren blir mer eller mindre tvingad att ta moralisk ställning.

Sådär ser thriller-land ut. En ensam människa, möjligen med en partner, ställs inför eller sugs in i en farlig situation som måste lösas. Det finns ingen hjälp.

Du får klara dig på egen hand och väldigt många som plötsligt befinner sig i denna nya, hotfulla och mörka terräng, har aldrig behövt tänka slugt för att överleva. Aldrig haft behov av att ligga minst två steg före en galning som de verkligen inte har någon erfarenhet av. Inte av våld heller. Eller flykt, en sådan stående favorit inom thrillergenren att den blivit som en egen miljö. Namnbyten. Falska körkort. Rester av hårfärgningsmedel i ett smutsigt handfat på ett sunkigt motell.

All litteratur oavsett vad den kallas, koncentrerar sig på en av två frågor: vad har hänt och hur ska det gå? En thriller är inte alls lika intresserad av det förflutna som en traditionell deckare eller polisroman. Däremot av framtiden, som i svaret på frågan här ovan. En thriller berättas effektivt snarare än estetiskt och med många verb. Folk gör saker i den här genren. De agerar, utför och ligger i. Tempot varierar dock beroende på vilket slags thriller det är fråga om. Juridik-thrillern har långa upptakter och mycket miljö innan det börjar gå undan. Tänk på John Grisham eller han som var först: Scott Turow. Tom Clancy skrev info-thrillers med mängder av militär information och förkortningar på vapensystem, allting komplicerat och tungt, också takten. Hans böcker har filmats, flera gånger med Harrison Ford. Tänk på hur han springer. Tungt. Som om han alltid bär marschkängor.

Karen Cleveland har snarare dansskor och släpper det första avslöjandet redan på sidan 21. Det är djärvt, inte bara för att stegmätaren klickar igång. Hon måste ha mer att komma med. Vi har 297 sidor kvar. Som tur är har Cleveland skrivit en blixtrande, genreäkta historia om Vivian Miller, gift med Matt, fyra barn. Ett soligt, helamerikanskt och underbart liv. Vivian arbetar som analytiker på CIA och har efter lång väntan äntligen hittat värdefulla upplysningar om en vilande rysk agent. En fil märkt som agentens vänner borde hon inte öppna, men gör det ändå.

Fem foton. Ett av dem föreställer hennes man. Hon ställer honom mot väggen och han erkänner direkt. Jo, han är rysk agent och har varit det i tjugo år. Allt som han sagt och berättat är lögn. Så; thrillerns enda fråga kan ställas nu: Hur ska det gå?

Originalets titel Need to Know. Översatt av Jessica Hallén.
Av Marie Peterson, författare och kulturjournalist

Antal recensioner: 0
Snittbetyg: 0