KATEGORIER
Barn/Ungdom
Biografier
Deckare
Djur/Natur
Filosofi/Religion
Handböcker
Historia
Hobby
Humaniora
Humor
Hälsa
Inredning/Design
Kulturhistoria
Ljudböcker
Lyrik
Mat/Dryck
Naturvetenskap
Psykologi/Pedagogik
Referensverk
Resor
Samhälle
Serier
Skönlitteratur
Språkkurser
Trädgård
Övrigt
FILM & MUSIK
DVD-film
Musik
Art nr 22293
Inbunden,
367 sidor,
Albert Bonniers Förlag
Medlemspris 189 kr

SLUTSÅLD

Katarina Wennstams nya roman upprör

Katarina Wennstam är författaren som kan sitt ämne, med nästan spöklik tajming skildrar hon här sexuella trakasserier och övergrepp i den svenska filmvärlden, ett ämne vi kunnat följa på kultursidorna under senvintern.

Katarina Wennstam har gjort sig känd för sina skildringar av mäns våld och trakasserier mot kvinnor. Efter flera uppmärksammade debatt- och reportageböcker har hon med romanerna Smuts och Dödergök visat att hon även är en skicklig berättare som skriver spänning som är både underhållande och djupt angeläget. När hon nu kommer med sin tredje bok om mäns våld mot kvinnor har hon med nästan kuslig tajming låtit sin berättelse utspelas i den svenska filmvärlden. I centrum står Jack Rappe. En riktig karl som tar kvinnor som en karl ska. Att de inte alltid är med på noterna hör ju bara till spelet. Filmen älskar sina bad boys. Jack Rappe med sitt vargleende är den verklige alfahannen bland de manliga skådespelarna i Sverige. Så det är en given förstanyhet när Rappe hittas vid sitt luxuösa brygghus med ett livshotande sår i magen samma natt som han har fått sitt livs första Guldbagge.

Överfall eller hämnd, rånförsök eller självförsvar? I jakten på den skyldige blottläggs en värld bortom strålkastarljus och röda mattor, en värld där en kvinnas nej alltid är förhandlingsbart. Och det står snart klart att den som gett sig på Jack Rappe finns i hans närhet. Katarina Wennstam sätter ljus på märkliga företeelser i både samhällsdebatt och kulturliv: Varför kan en man med uppenbart störda drag och en perverterad kvinnosyn bli tolererad, ja till och med uppburen, när han visar allt detta på en teaterscen? Och varför är det fortfarande så fruktansvärt komiskt det där med att ”tukta en argbigga”?

Antal recensioner: 0
Snittbetyg: 0