KATEGORIER
Astronomi
Barn/Ungdom
Biografier
Deckare
Djur/Natur
Filosofi/Religion
Handböcker
Historia
Hobby
Humaniora
Humor
Hälsa
Inredning/Design
Konst
Kulturhistoria
Litteraturhistoria
Litteraturvetenskap
Ljudböcker
Lyrik
Mat/Dryck
Memoarer
Naturvetenskap
Populärvetenskap
Psykologi/Pedagogik
Referensverk
Religon
Resor
Samhälle
Serier
Skönlitteratur
Språk
Språkkurser
Trädgård
Vid köp av något annat ur tidn
Vid kör av huvudbok
Övrigt
FILM & MUSIK
DVD-film
Musik
Art nr 105619
Inbunden,
470 sidor,
Brombergs
Medlemspris 229 kr

Storslagen återkomst av en av vår tids största brittiska författare
Just nu 229 kr. Ord medlemspris 249 kr 

Av Marie Peterson

Den samtida moderna romanen, så som den ser ut i den här delen av världen, präglas av mångordighet. Prosan är porös och inte för att det i första hand är fråga om ett konstnärligt val.

Tvärtom skulle jag vilja säga. Vad jag menar är att författaren, i sin iver att berätta allt – vilket är tidens ideal – tappar kontrollen över flödet, som om språket givit sig själv bestämmanderätt.

Jag talar inte om samtliga utgivna romaner, det vore en omöjlighet, utan om den breda mittfåran.

Jag märker därför genast hur påverkad jag blir av att höra Ian McEwans berättarröst.

Den påminner en smula oväntat måste jag säga, om den senaste Nobelpristagaren, Anne Ernaux, i det att den går rakt på sak. Inga prologer. Knappt någon upptakt att tala om. Jag får intrycket av att springa för att kunna kasta sig upp på spårvagnen eftersom man väldigt gärna vill åka med.

Detta är självklart förbjudet i Sverige, men ni fattar poängen. McEwan, likt Ernaux, väntar på ingen.

I Lektioner trillar vi in i ett ogästvänIngen rum där romanens huvudperson ska spela upp veckans pianoläxa. Det går inte särskilt bra för pojken och misslyckandet sker inte för första gången.

Det är svårt att avgöra hur mycket av hans egen vilja som ligger bakom valet av just pianospel, min gissning är ungefär noll, men han är 11, bor på en internatskola mycket långt hemifrån, så vad han vill, är inte särskilt efterfrågat.

Pianolektionerna var ”en skolgrej, eller något mörkt, som en tallskog om vintern, uteslutande hans, hans privata labyrint av kall sorg, som aldrig skulle låta honom slippa ut.”

Det här är en författare som vet precis vart han är på väg och som utan större åthävor lämnar den realistiska beskrivningen av det kalla rummet, för att likna situationen vid en tallskog om vintern.

I Sverige är vi också väl bekanta med barrskog. Vet hur den låter när vinden drar genom kronorna, melankolin, ödsligheten.

Den här pojken, som heter Roland, är mycket ensam, kanske till och med övergiven.

Som alltid hos McEwan är stora skeenden i världen utanför alltid närvarande.

Vad han säger är att ingen slipper undan, att vi på djupet måste engagera oss och ta ställning. För hur gick det till när vi inom loppet av en generation rörde oss från optimismen när Berlinmuren föll till stormningen av Kapitolium?

Den ensamme pojken lever i utkanten av Kuba-krisen, och ”utkanten” är ett nyckelord i den här romanen. Ni kan rada upp synonymer. Roland agerar inte. Han reagerar.

Han blir vuxen som av en slump och är sedan på drift genom tillvaron, oförmögen att fatta beslut vilket han feltolkar som maktlöshet. Han ramlar in i ett äktenskap och en dag försvinner hans hustru. Lämnar honom kvar med ett spädbarn.

Romanens motor är den undersökning som nu vidtar. Roland har fått i sitt huvud att hustruns försvinnande hänger ihop med en händelse för länge sedan, där han står på tröskeln till pianolärarinnans hus, inbjuden på lunch. Då är han 11, och det är ju inte hon.

Det som händer mellan dem är ett av livets avgörande ögonblick, ett som vecklar ut sig över livet som ska komma.

McEwan liknar det vid en utfälld påfågelsstjärt, som ju är vacker, men också skymmer sikten.

Roland är en av litteraturens minnesjägare, och expeditionen är central för den här sortens historier. Den ska befinna sig precis i korset mellan det möjliga, och motsatsen.

Frågan är förstås om Roland hinner få den sortens insikt som får oss att handla, i stället för att sitta kvar och fråga oss varför.

Originalets titel Lessons. Översatt av Meta Ottosson.

Antal recensioner: 0
Snittbetyg: 0