KATEGORIER
Barn/Ungdom
Biografier
Deckare
Djur/Natur
Filosofi/Religion
Handböcker
Historia
Hobby
Humaniora
Humor
Hälsa
Inredning/Design
Konst
Kulturhistoria
Litteraturvetenskap
Ljudböcker
Lyrik
Mat/Dryck
Memoarer
Naturvetenskap
Psykologi/Pedagogik
Referensverk
Resor
Samhälle
Serier
Skönlitteratur
Språk
Språkkurser
Trädgård
Vid köp av något annat ur tidn
Vid kör av huvudbok
Övrigt
FILM & MUSIK
DVD-film
Musik
Art nr 102442
Ill m bildark i färg.
Inbunden,
238 sidor,
Norstedts
Medlemspris 239 kr

Förtalad, upphöjd & gömd i historiens dunkel
Just nu 219 kr. Ord medlemspris 239 kr.

Inledningen liknar en teaterscen med starkt ljus på en ensam kvinna. Hon står utanför huset på Villagatan 1 i Stockholm, hon är bara 25 år gammal men redan änka. Hon har bytt namn fyra gånger och flyttat så ofta att hon tappat räkningen.

I huset där hon just knackat på bor Ernest Thiel med sin fru och fyra barn. Den unga kvinnan söker arbetet som guvernant och så snart hon stiger över tröskeln kommer en händelseutveckling att inledas där äktenskap splittras, umgängeskretsarsprängs och lojaliteter sätts på prov.

Ett slags förstörelse medan det parallellt och ambitiöst samlas till en av den tidens stora och betydelsefulla konstsamlingar.

Den unga kvinnan heter Signe Maria Hansen och henne har vi nog aldrig hört talas om. Hon gifter sig med Ernest Thiel vars namn väl numera bara associeras med det vita palatset långt ute på Djurgården. Det Thielska galleriet.

Hit fördes den stora samling konst som byggts upp under åren kring förrförra sekelskiftet. Verk av Bruno Liljefors, Edvard Munch, August Strindberg.

Under en staty av Rodin ute i trädgården är Ernests urna gravsatt. Det är på det stora hela mycket Ernest, men bakom tillkomsten av galleriet, bakom samlingen och själva intresset för den tidens moderna konst, finns Signe. En dynamo av rastlösenergi och nyfikenhet och med huvudet fullt av normbrytande idéer.

Författaren kastar in läsaren i en tid där Sverige moderniseras i en takt och med sådan ohejdbar kraft att det är svårt attförstå hur människor hann med. Eller stod ut. Klassresorna går kors och tvärs, hjulen snurrar på alla metaforiska plan och någonstansmitt i denna virvel finns Ernest.

Han bidrar, han har pengar och kontakter, men han vantrivs i borgerligheten och när han blir förälskad i Signe, skriver han i ett brev till Carl Larsson att ”jag föddes den dag då jag råkade min hustru”.

Det här är en tid då män och kvinnor levde sida vid sida och samtidigt i skilda världar, med varsin uppsättning moraliska regler. Verner von Heidenstam gör med en av sina älskarinnor en ”dionysisk resa” genom Europa och skriver om Ernest Thiels andra fru Signe att hon är ett ”verkligt vidunder av lögnaktighet, skvalleraktigheter och nymfomani i högsta grad.”

Det liknar ett avancerat detektivarbete, detta att leta fram upplysningar, pilla fram fakta om en person som med offentliga mått mätt levt i skuggan av en annan.

Det är spännande att följa med, se hur bilden av Signe växer fram för varje pusselbit som hittas. Om Ernest står för finanserna fungerar Signe som en katalysator för hans konstintresse. Signe förvaltar vänskapsband och kulturella kontakter, står i centrum för sällskapslivet som förefaller otroligt ambitiöst och utmattande.

Ostron till frukost, ”vilt skoj”, skriver Ebba Levertin i ett brev om ”en middag hos Thiels” dit hon var bjuden ”med tandvärk som jag dövade med mycken champagne”.

1905 flyttar paret Thiel med sin stora konstsamling in i det vita palatset på Blockhusudden i Stockholm. De här årenär det som om äktenskapet, konstgalleriet och bjudningarna når sin kulmen. Vid en middag med dans står tjänstefolket och stänker rosenvatten på de svettiga gästerna.

Efter en topp finns det bara en riktning kvar. Nedför, och författaren Gunilla Grahn-Hinnfors följer med hela vägen, ända till slutet.

Tage Thiel skriver många år senare om sin mamma och leker med tanken på vad hon skulle bli om hon återföddes. Naturligtvis som en kvinna, ”hon var ju så kvinnlig! Eller var hon det ej? Var hennes viljekraft och dådkraft inte en mans?”

Av Marie Peterson, författare och kulturjournalist.

 

Antal recensioner: 0
Snittbetyg: 0