KATEGORIER
Barn/Ungdom
Biografier
Deckare
Djur/Natur
Filosofi/Religion
Handböcker
Historia
Hobby
Humaniora
Humor
Hälsa
Inredning/Design
Konst
Kulturhistoria
Litteraturvetenskap
Ljudböcker
Lyrik
Mat/Dryck
Memoarer
Naturvetenskap
Psykologi/Pedagogik
Referensverk
Resor
Samhälle
Serier
Skönlitteratur
Språk
Språkkurser
Trädgård
Vid köp av något annat ur tidn
Vid kör av huvudbok
Övrigt
FILM & MUSIK
DVD-film
Musik
Art nr 100396
353 sidor,
Norstedts
Medlemspris 249 kr

En älskade makt, en älskade pengar, en älskade Kina

Det finns ett fotografi taget i Shanghai 1917 där de tre systrarna Soong poserar. Den yngsta är inte mer än 19 år. Det är de vana att betraktas, det syns på den självmedvetna blicken och den lediga hållningen. En av dem sitter i en karmstol ned med benen i kors, små nätta skor med slejf över vristen, som gjorda för att dansa i, de två andra är uppflugna på varsitt armstöd, de liknar vackra fåglar i vadlånga kjolar och rakt skurna jackor i siden. Det är ett tidstypiskt foto och samtidigt unikt.

Systrarna Soong förkroppsligade en ny sorts kinesisk kvinna, en som var upplyst, modern och bildad. Nästan frigjord. Jiayang Fan, kinesisk-amerikansk kritiker och författare skriver om hur hon, när hon växte upp i 1980-talets Kina, redan under de tidiga skolåren blev medveten om hur mycket av undervisningen som var ideologisk. Det var barn som skulle skolas i till lojala partianhängare och budskapet var enkelt: partiet är ett och ofelbart och kommer att vara för alltid.

In i denna rationalitet smög sig en annan tongång in. Den lät som fantasi, som en saga.

Det var en gång tre systrar. Den ena älskade makten, den andra pengar och den tredje älskade sitt fosterland. ”Det gick inte att undgå berättelsen om systrarna”, skriver hon i en artikel i New York Times. ”Den påminde om en parfym, vars starka doft dröjer sig kvar långt efter att den som burit den givit sig iväg.”

Jag kommer att tänka på Jiayang Fan när jag läser Jungs Chans biografi över systrarna Soong. Också hon uppfostrades och drillades på samma sätt, men hon lämnade Kina redan 1987 och är sedan dess bosatt i England. 1991 utkom Vilda svanar ett slags korsning mellan självbiografi och släkthistoria, men bara om kvinnorna. Tre generationer, där det mellan Jung Chang och hennes mormor inte bara ligger en lång kronologisk sträcka utan än mer skillnader i levnadsvillkor. Chang visade redan då att hon hade blick för stora skeenden, att hon dels kunde hålla tråden, dels behålla en detalj i fokus, medan förändringar och dramatik virvlade. I De osannolika systrarna Soong står de tre systrarna hela tiden i centrum och kring dem, genom dem, växer Kinas moderna historia fram.

Det är både dramatik och politik på högsta nivå. Pappa Soong, Charlie, skickade alla tre döttrarna till USA för att utbilda sig. Ai-ling, den äldsta kom sedan att gifta sig med Kinas rikaste man och finansminister. Den yngsta Mei-ling tog sig Chiang Kai-shek till make medan mellandottern, Ching-ling blev den ideologiskt mest rättrogna, en hängiven kommunist som gifte sig med den man som blev den nya republiken Kinas förste president.

Under läsningen som är oavbrutet intressant, funderar jag då och då över Charlie, systrarnas pappa. Om han någonstans hyste en förhoppning om att hans begåvade flickor inte bara skulle nå framgång utan kanske också vara till nytta för sitt land. Han var själv metodistpastor men inte mer religiöst upptagen än att han kunde skapa sig en förmögenhet inom bankväsendet. Men ändå; hade han i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig de tre döttrarna i den politiska maktens absoluta centrum?

De var inga diskreta varelser och underkastade sig vare sig makar eller konventioner. Med den gedigna utbildning de fått kunde de påverka och manipulera både dagspolitiken och de strategiska planer som skulle omforma hela det kinesiska samhället. Just det är det mest spännande med Jung Chans historiska biografi. Utan systrarna Soongs kunskap och bildning hade den kinesiska historien sett helt annorlunda ut.

Originalets titel Big Sister Little Sister Red Sister. Översatt av Anna Chen.

Av Marie Peterson, författare och kulturjournalist.

 

Antal recensioner: 0
Snittbetyg: 0